Ju Nesbe - "Slepi miš": Kako je sve počelo

Ju Nesbe, aktuelna zvezda skandinavske proze i jedan od najpopularnijih savremnih evropskih pisaca krimića, svakako je najpoznatiji po seriji trilera o detektivu Hariju Huleu, prevođenoj na 30 jezika. Deveti Nesbeov roman koji je „Laguna“ nedavno objavila, "Slepi miš", vraća nas, zapravo, na sam početak sage o Huleu.


U pitanju je, naime, prvi roman u kome se pojavljuje „Prljavi Hari s dalekog Severa“, kontroverzni inspektor Hari Hule, glavni junak svih knjiga do sada objavljenih na srpskom. U njemu je Hule mlađi i pričljiviji nego što će to biti kasnije, ali ništa manje sklon ekscesima i upadanju u nevolje.

Put ga vodi u Sidnej, gde prati istragu ubistva jedne mlade Norvežanke, za koje se ubrzo ispostavlja da je delo serijskog ubice. Naravno, rasplet je sasvim neočekivan...

Roman "Slepi miš" dobio je 1997. nagradu Riverton, najprestižniju za kriminalistički žanr u Norveškoj, kao i nordijsku nagradu Stakleni ključ za najbolji nordijski kriminalistički roman u 1998. godini.

Zanimljivo je da u premijerni nastupu svog inspektora autor smešta u strano okruženje. Našavši se u gradu "čiji je broj stanovnika otprilike jednak ukupnom broju stanovnika Norveške", Hule osim samog slučaja istražuje i svoj novi (doduše privremeni) kulturno-geografski kontekst i u njemu (u najboljem maniru tzv. socio-krimića) otkriva brojne probleme. Tako je većina likova s kojima se Hule susreće Aboridžini ili imigranti, ima tu i Grka, Kineza, Holandjana, Novozelanđana pa čak i jedan "ćelav, uvek dobro odeven Jugoslaven crne šiljaste bradice zbog koje je izgledao kao Mefisto u odelu"...

Pritom ga njegovo fizičko i duhovno putovanje Australijom sve više povezuje s aboridžinskim mitom o čoveku slepom mišu (tzv. Narahdarn) koji za sobom vuče trag smrti...

- "Slepi miš je plod početničke euforije, priča koja nosi obeležja mesta u kojem je nastala kako u geografskom smislu, tako i u kontekstu mog života. Nedavno sam je naglas čitao na radiju i donekle sam strepeo od vlastitih početničkih grešaka, ali me je prijatno iznenadila svežina i odvažnost tog poduhvata" - rekao je o ovom romanu sam autor.

 

Upoznajte Harija Hulea

Ju Nesbe, foto: Laguna

Rođen: 1963.

Prebivalište: Oslo, Norveška

Visina: 192 cm

Težina: 95 kilograma

Fizički izgled: Atletski građen. Vitak. Plava kosa, izbrijana na centimetar. Svetla put, veliki nos prošaran mrežom kapilara. Plave oči, ispran pogled svojstven dugogodišnjim alkoholičarima. Najupečatljiviji detalj kojim privlači žene su usta.

Obrazovanje: Pravni fakultet i policijska akademija. Uspeh nešto iznad proseka.

Trenutno zaposlen kao: Inspektor u osloanskom odeljenju Kriminalističke policije.

Karijera: Jednogodišnji program obuke u FBI-ju u Čikagu, specijalizacija za slučajeve serijskih ubistava. Kratak izlet u norvešku sigurnosnu službu, a zatim povratak u policiju i napredovanje u inspektora. Najbolji je u ekipi, mada uvek radi prema sopstvenom osećaju i često ne poštuje naloge nadređenih.

Bračni status: Slobodan, ali njegovo srce pripada Rakel Faulke, s kojom ima kompliciran odnos. Snažna je, očinska figura Rakelinom sinu Olegu.

Porodica: Otac Olav živi u njihovoj porodičnoj kući pokraj Osla. Majka je umrla kad su on i Sis bili deca. Sestra Sis, 4 godine mlađa od Harija, ima Daunov sindrom.

Prijatelji: Oa poverenja tek u nekoliko ljudi, među kojima su Rakel i Oleg, Beate Lonn (voditelj forenzičara), Stale Aune (policijski psiholog), Ali (vodi lokalni kiosk) i šačica kolega. Tragedija je mu je oduzela nekoliko najbližih prijatelja zbog čega nikoga ne pušta previše blizu.

Neprijatelji: Nepošteni policajci i ostali na vlasti koji iskorišćavaju svoju moć u krive svrhe.

Voli: Muziku - sve od Sex Pistolsa do Dukea Ellingtona, od Neila Younga do Slipknota.

Ne voli: Osobe s autoritetom.

Vrline: Saosećanje i poštenje.

Poroci
: Alkohol - Jim Beam, 40% alkohola. Odani „prijatelj“ još od ranih dvadesetih godina.

Sport: bicikl i povremeno dizanje tegova, jer voli katartičan osećaj bola.

Izgledi za budućnost: bliska budućnost tamna. Dalja budućnost još tamnija. A zatim strmoglavi pad u pakao...

Ju Nesbe (1960.) norveški je pisac, muzičar i tekstopisac, kao i bivši broker, poznat po seriji romana o detektivu Hariju Huleu koji su mu doneli brojne književne nagrade. Za roman Šišmiš dodeljene su mu ugledne nagrade Riverton (1997) i Stakleni ključ (1998) Osim pisanjem, aktivno se bavi i muzikom. Živi i radi u Oslu. Zahvaljujući neobičnim književnim postupcima, psihologijskom pristupu i temeljnom poznavanju života u globalizovanom svetu, Nesbø je proširio okvire savremenog kriminalističkog romana, što potvrđuju prevodi njegovih dela na više od četrdeset jezika, niz nagrada i rekordni tiražni.
Share on Google Plus

Knjige i knjige Info

Knjige, pre i posle svega...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

1 коментара:

  1. DOBAR DAN NARODE MOJI HRVATSKI MOJ UPIT KAKO DOBITI KREDIT ZA KUPNJU KUĆE OD NEKRETNINA I GENIC KREDITA POZOVITE, ZVAO SAM DAVIDSON ALBERT LOAN COMPANY, DANAS SAM JAKO SRETAN I BOG BLAGOSLOVIO JOSE DAVIDSON ALBERT davidsonalbertloan@gmail.com

    Moje ime je Marijana, ja sam iz HRVATSKE, zadnjih pet mjeseci sam tražila pravu kreditnu tvrtku, da kupim kuću koju imam, bilo je hrpa prijevara koje su me natjerale da im vjerujem i na kraju dana, uzeli su mi novac bez davanja zauzvrat, izgubio sam svaku nadu, bio sam zbunjen i frustriran, nikada nisam želio imati ništa s tvrtkama za online zajmove, pa sam otišao posuditi novac od prijatelja, rekao sam sve što se dogodilo i rekla je da mi može pomoći da zna kreditnu tvrtku koja mi može pomoći s bilo kojim iznosom kredita koji mi treba uz vrlo nisku kamatu od 2%, da je upravo dobila kredit od njih, uputila me kako podnesite zahtjev za zajam baš kao što mi je rekla, aplicirao sam kod njih na e-poštu: (davidsonalbertloan@gmail.com), nikad nisam vjerovao, ali sam pokušao i na moje najveće iznenađenje dobio sam zajam u roku od 24 sata, nisam mogao vjerujte, ponovno sam sretan i bogat i zahvaljujem Bogu što takve tvrtke za zajmove poput ove još uvijek postoje na ovim prijevarama posvuda, molim vas da savjetujete svima koji trebaju posuditi zajam putem e-pošte (davidsonalbertloan@gmail.com) nikad te ne iznevjeri i tvoj život će se promijeniti kao i moj. Brzo kontaktirajte (davidsonalbertloan@gmail.com) danas i uzmite svoj zajam od njih. Obavezno kontaktirajte DAVIDSON ALBERT LOAN COMPANY za vaš kredit, jer sam uspješno dobio svoj kredit od ove tvrtke bez ikakvog stresa. Posjetite njihovu e-poštu. (davidsonalbertloan@gmail.com)

    ОдговориИзбриши