"... Zašto kratke priče? Zato što knjige nisu samo za čitanje nego i za pisanje. Kako pisac da u svoje delo unese svoje misli i osećanja ako nije pravovaljano pripremljen? Kako da dosegne do književnog dela duge forme, ako nije savladao kratku formu?"
Foto: Domeckopol / Pixabay |
Piše: Radmilo Anđelković
Nedavno ste
imali priliku da se upoznate sa mojim starim esejem VODIČ ZA APSOLUTNEPOČETNIKE. Blog KNJIGE I KNJIGE ga je ljubazno ponudio iako se na internetu
nalazi oko dvadeset godina, a napisan je nekoliko godina ranije. Zaista je
napisan za apsolutne početnike na seminaru Kreano pisanje u okviru programa
Centra za nadarene učenike u Petnici, negde početkom devedesetih godina prošlog
veka.
Neko će se
zapitati zašto kratke priče, ako je opšti ukus (trend) i pisaca i čitalaca, a
to znači i izdavača (ko još sumnja u činjenicu da izdavači odlučuju o vašem
ukusu?) - roman. I to ne roman kao
celina, nego roman u više tomova. Logika je jednostavna, ako se nešto kupuje i
čita zašto bi se menjali pisci i pisanija? Neko mi je skoro sugerisao da se
“komercijalnoj literaturi” ne možemo suprotstaviti. Nisam čuo goru sintagmu od
ove, ako nije i suštinski oksimoron sa kojim se suočavamo.
Uvek sam
verovao da je pisac deo svog rukopisa. Pa, kako verovati komercijalnom piscu,
jer i takav postoji, ako postoji “komercijalna literatura”? Ona je tu, među
nama i vi je čitate. Pa, gde je onda taj pisac koga možemo da prepoznamo u
njegovim delima? Naravno, u nekomercijalnom izdavaštvu, kod malih izdavača koji
u kalkulacijama izdanja nemaju stavku autorskog honorara i u široko
rasprostranjenom samizdatu, jer je danas prilično lako izdati knjigu, ali i
praktično nemoguće izvući uložene novce. To za pisce koji pripadaju svojim
knjigama i nije neka prepreka.
Zašto, onda, kratke priče? Zato što knjige
nisu samo za čitanje nego i za pisanje. Kako pisac da u svoje delo unese svoje
misli i osećanja ako nije pravovaljano pripremljen? Kako da dosegne do
književnog dela duge forme, ako nije savladao kratku formu? Često se suočavamo
sa pričom o talentima, ali talenat nikada nije dovoljan ili presudan da bi se
napisalo dobro i uspešno delo. Kao i svi drugi kreativni poslovi i dobro
pisanje zahteva, pored talenta, određena znanja i veštine. To Ameri skuckaju u
TKS (talents, knowledge, skills) formulu. Talenat je poželjan, a znanje i
veštine su obavezni. Talenat je nešto s čime se u određenoj meri rađamo, a
znanje i veštine se stiču. Zato pisac mora najpre da savlada pisanje kratkih priča,
da bi dospeo do dugih književnih formi, romana, na primer.
Ako se
vratim tridesetak godina unazad, kada sam poželeo da se izrazim i u žanru
naučne fantastike, naravno da je pisanje kratkih priča bilo samo put koji mora
da se pređe da bi se dospelo do romana. Pišući i objavljujući sve duže priče,
nekako sam dospeo i do romana. Do objavljenog romana, da, u obliku štampane
knjige. Usput sam smetnuo s uma da su i zbirke priča knjige. Doduše, malo ređe
u izdavačkim programima, ali se ne može reći da nisu postojale. Jednostavno,
ciljevi koje smo sebi postavljali su kratku priču videli kao iskušenje kroz
koje se mora proći.
Postoji kod
kratke priče još nešto zbog čega smo počeli da je izbegavamo u opredeljenju za
pisanje. Svaka kratka priča odnese sa sobom i dužu formu koju osnovna ideja obično
nosi u sebi. Zašto bismo pisali kratku priču, ako bismo mogli, opušteno, da
napišemo dužu? Činilo se da kratkom pričom arčimo mogućnost da se napiše i objavi
duža ili mnogo duža priču. Na ovom mestu bih skrenuo pažnju na nešto što smo
obilno zanemarivali. Vremenom se ispostavilo da svaka dobra ideja ima svoj mogući
obim u pisanoj interpretaciji i da nije svaka ideja roman, pa ni svaka priča
loš pazar.
Trebalo je
da prođe dvadesetak godina da bih shvatio da kratka priča u sebi nosi nešto
više od fizičkog obima. Online književna radionica na forumu Znak Sagite, negde
2011. godine, postavila je nove izazove. Mesečni ritam radionice se učvrstio na
6000 karaktera, sa proredom, što za spisateljske početnike znači nekih tri i po
stranice da bi se priča oblikovala. Teme su, zbog poređenja, bile zadate, a u
okviru njih je bilo potrebno napisati dobar uvod, to znači nešto zbog čega bi
čitaoci čitali, zaplet i rasplet, u literaturi se to naziva twist ili preokret, i efektno
zaključivanje priče. Takođe, bilo je očekivano da likovi koji nose priču budu
pažljivo oblikovani, da bi čitaoci, udruženi sa njima, ispratili priču.
Radionica
je, za oko četiri godine donela skoro trista kratkih priča, veliki broj je u štampanim
izdanjima dospeo i do izdavačkih formi, a ja sam završio sa petnaest napisanih
kratkih priča. Nakon pauze od dvadeset godina bilo je to veliko iznenađenje za
mene. Ispostavilo se da su kratke priče značajnije za kvalitetno pisanje nego
što sam mislio. One usredsređuju pisca na priču koju pripoveda, sprečavaju
bespotrebno natrpavanje teksta, ograničavaju preteranu upotrebu prideva i
skreću pažnju na neumerenu upotrebu anglicizama. Čista fajda za pismenost kako pisca
tako i čitalaca.
Zašto, još,
kratka priča? Zato što je pisanje literature kao bavljenje vrhunskim sportom.
Pauze u pisanju znaju da budu pogubne za pisca. Koliko ste filmova gledali, a u
njima pisac ima spisateljsku blokadu? Ništa
od toga. Pisac koji ne piše gubi mekoću u rukopisu, kao što sportistima zakaže
mišićno tkivo, povrede postaju češće, a kondicija nikakva. Ne možeš trčati
maraton ako prethodno ne pretrčiš stotine kilometara, različitim deonicama i
tempom. Svojevremeno smo se divili Isaku Asimovu koji je preko dvadesdet godina
pisao prosečno stranicu dnevno. Pa, ako je pisanje romana maraton, pisac mora
da piše i kratke priče.
Ako sam, još
na početku, pisca i čitaoca stavio u istu ravan, koja je, onda, fajda čitaoca od
kratke priče?
Najpre, još jedno pitanje: koliko ste knjiga započeli da čitate,
a koliko i dovršili? Čini mi se da nedovršeni pisci imaju isto toliko „dobrih
početaka“ priče, koliko i čitaoci nedočitanih knjiga. Nekako je bolje u nekoj
zbirci priča pronaći nekoliko dobrih priča kojih će se čitalac sećati, nego
imati gomilu knjiga za koje se neće sećati ni zašto ih nisu pročitali do kraja.
Na drugoj strani, postavlja se i pitanje koliko, gde i kada čitamo. Retko se
ima prilika da se čitanju može posvetiti više sati odjednom, čak i kada priča
„uhvati pa ne pušta“.
Čita se na mah, na svakom mogućem mestu gde nema
ometanja. Viđam ljude koji čitaju na dugim i kratkim putovanjima, u gradskom
prevozu (ako se ne zamajavaju mobilnim telefonima i igricama), na plažama gde
se uz dobru knjigu obavezno pregori na suncu, a znam da čitaju i u kući, u
toaletu gde nema ometanja, retko u krevetu dok ne zaspu.
Ako se već
tako čita, da li je čitanje kratkih priča pogodnije od čitanja romana? Nije,
ali ima razlika. Ne moraju se čitati redom, ne mora se čitati više priča
odjednom, one dobre, pročitane, obavezno se duže motaju po glavi, razmišlja se
šta je još moglo biti napisano u tim pričama, praktično, čitalac nastavlja da
misli svoju knjigu o pročitanom.
Na kraju,
zašto pišem o kratkim pričama? Naravno, zato što sam nedavno objavio Zbirku sa
42 kratke priče za koju se nadam da će podjednako prijati kako čitaocima, tako
i pscima koji još nisu prodrli u dostupne tajne pisanja. Ovim drugim posebno.
0 коментара:
Постави коментар