Nil Gejmen - "Uspavana i vreteno" (prikaz): Trebaju li i odraslima bajke?

Još davno su pojedini osnivači naučnog mišljenja, poput Platona i Aristotela, predlagali da vaspitanje treba da počne bajkama, a ne suvoparnim činjenicama. Ako bi detetu odmah davali racionalni svet, onda bi njemu njegov unutrašnji svet, kojem je bajka mnogo sličnija, ostao dalek i tuđ, a ono što nam je daleko i tuđe često nas i plaši.


A kao jedan od prvih relevantnih kulturnih obrazaca koji prihvatamo, na ovaj ili onaj način, bajka ostaje po mnogo čemu opredeljujuća forma i našeg ponašanja u odraslijim godinama, čega su svesni bili valjda još jedino Jung (koji je konstatovao kako zanemarivanje ovog oblika komunikacije osiromašuje duh i čini da nam svet bude zbunjujući) i bajkoterapeuti, koji su tim tragom razvili i čitav sistem komunikacije sa našom podsvešću, koja vrvi od  bajkolike simbologije skrajnute negde u našoj podsvesti...

Kako god, autor knjiga (i stripova, ) kako za decu tako i za odrasle, Nil Gejmen, formu namenjenu onom prvom uzrastu preveo je u svojoj knjizi „Uspavana i vreteno“ odraslim čitaocima, opominjući ih da ni oni ne mogu bez mašte i bez svojih bajkolikih kraljevstava, patuljaka i čudesa. Junaci tog izmaštanog sveta će menjati imena i spoljašnju formu, ali će imati uvek istu suštinu – da uzbuđuju i da nam pomažu u savladavanju strahova i neizvesnosti.

Gejmen se, stoga, u svojoj nevelikoj priči igra sa tom arheipskom simbolikom, smeštajući je u izmenjene okvire kako bi se dodatno poigrao i sa maštom čitalaca, a obrat u radnji u odnosu na prvobitni uzor budi u čitaocu doživljaj otkrića. Svakako da je ovo osećanje vezano, više ili manje, za identifikaciju s glavnim junacima, ali isto tako i sa piscem priče, kao i celokupnom atmosferom u kojoj se radnja odvija. Bezvremena i besprostorna, ili bolje rečeno svevremena i sveprostorna. I eto sjajne arene za otvoreni um čitaoca...

Za one koji to još ne znaju, priča Nila Gejmena „Uspavana i vreteno“, sa originalnim ilustracijama Krisa Ridla, jeste priča o Snežani i Uspavanoj lepotici, koje u autorom rukopisu postaju uspavana princeza i neustrašiva kraljica koje žive u susednim gradovima razdvojene neprohodnim planinama. Kraljica će u pratnji vremešnih patuljaka krenuti na put u nepoznato kako bi razrešili misteriju uspavanih podanika, otkrivajući pritom što-šta nepoznato, pa i to da će za konačno budjenje biti potrebno dugo, strastveno ljubljenju dveju dominantnih dama, u kome su mnogi pročitali ni manje ni više nego sočnu lezbejsku scenu ("Primakla se licu usnule žene. Dodirnula je njene ružičaste usne sopstcenim krv-crvenim usnama i duo i strasno ljubila usnulu devojku").

Kako god, Gejmen se koristi formom i rukopisom bajki, pa otuda svedenost knjige i njenog izraza koji podrazumeva samo ono najneophodnije, odakle i neveliki obim knjige. Pritom u bajci dugo sve deluje naivno, gotovo da će vam se učiniti da čitate priču namenjenu zaista deci, do ključnog obrta u drugoj polovini i pomenute lezbo scene usred priče, kada već sve kreće svojim i Gejmenovim tokom.

Najzad, knjiga se čita brzo, kao i svaka bajka, a na vama je da procenite senzibilitet prema ovakvoj formi i vrsti literature. Ali, ako ste već čitali Gejmena, onda i tako dobro znate o čemu govorimo...


Podaci o knjzi


Uspavana i vreteno
Autori: Nil Gejmen, Kris Ridl
Kategorija: Fantastika
Broj strana: 70
Izdavač: Laguna, 2015.
Share on Google Plus

Knjige i knjige Info

Knjige, pre i posle svega...
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 коментара:

Постави коментар